Home » Când, unde, cum » Care este structura ADN-ului uman și cine a descoperit-o

Care este structura ADN-ului uman și cine a descoperit-o

Manolică Anca / 28.02.2022, 13:47
Care este structura ADN-ului uman și cine a descoperit-o

Materialul ereditar uman, cunoscut sub numele de acid dezoxiribonucleic sau ADN, este o moleculă lungă care conține informațiile de care organismele au nevoie pentru a se dezvolta și a se reproduce. ADN-ul se găsește în fiecare celulă din organism și se transmite de la părinți la copii. Iată care este structura sa și cine a făcut această mare descoperire.

Ce este ADN-ul uman

ADN-ul este un material care se autoreplică și care se găsește în fiecare organism viu. Altfel spus, este purtătorul tuturor informațiilor genetice. Acesta conține instrucțiunile necesare pentru ca organismele să se dezvolte, să crească, să supraviețuiască și să se reproducă. Este o moleculă lungă care conține „codul” nostru genetic, sau rețeta.

Această rețetă este punctul de plecare pentru dezvoltarea noastră, dar interacțiunea ADN-ului cu influențele exterioare, cum ar fi stilul de viață, mediul și alimentația, formează în cele din urmă ființa umană.

[rssfeed id='1612173855' template='list' posts=2]

În timp ce cea mai mare parte a ADN-ului se găsește în nucleul unei celule, o cantitate mică poate fi găsită, de asemenea, în mitocondrie, care generează energie pentru ca celulele să poată funcționa corect. Captivant este faptul că aproape fiecare celulă din corpul nostru are același ADN.

Din ce este alcătuit ADN-ul

ADN-ul este alcătuit din molecule cunoscute sub numele de nucleotide. Fiecare nucleotidă conține un zahăr și o grupare fosfat, precum și baze azotate. Aceste baze de azot sunt defalcate în continuare în patru tipuri, printre care:

• Adenină (A)
  • Citozină (C)
  • Guanină (G)
  • Timină (T)

Structura ADN-ului este o spirală bicatenară și seamănă cu o scară răsucită. Zahărul și fosfații sunt șiruri de nucleotide care formează laturile lungi. Bazele azotate sunt treptele. Fiecare treaptă este, de fapt, două tipuri de baze de azot care se împerechează pentru a forma o treaptă completă și pentru a ține laolaltă șirurile lungi de nucleotide. Cele patru tipuri de baze azotate și se împerechează în mod specific: adenina se împerechează cu timina, iar guanina cu citozina.

ADN-ul uman este unic

ADN-ul uman este unic prin faptul că este alcătuit din aproape 3 miliarde de perechi de baze, iar aproximativ 99% dintre acestea sunt aceleași la fiecare om. Cu toate acestea, secvența acestor baze este cea care determină ce informații sunt disponibile atât pentru a construi, cât și pentru a menține orice organism.

Am putea să ne gândim la ADN ca la literele individuale ale alfabetului. Acestea se combină unele cu altele într-o anumită ordine și formă pentru a alcătui cuvinte, propoziții și povești. Aceeași idee este valabilă și în cazul ADN-ului.

Modul în care bazele de azot sunt ordonate în secvențele de ADN formează genele, care le spun celulelor cum să producă proteine. Acidul ribonucleic (ARN), un alt tip de acid nucleic, se formează în timpul procesului de transcripție (atunci când ADN-ul este replicat). Funcția ARN-ului este de a traduce informația genetică din ADN în proteine pe măsură ce este citită de un ribozom.

Cum funcționează ADN-ul

ADN-ul este, în esență, o rețetă pentru orice organism viu. Acesta conține informații vitale care sunt transmise de la o generație la alta. Moleculele de ADN din nucleul unei celule se înfășoară strâns pentru a forma cromozomi, care ajută la menținerea ADN-ului în siguranță și la locul său și stochează informații importante sub formă de gene pentru a determina informațiile genetice ale unui organism.

ADN-ul funcționează prin copierea lui însuși în acea moleculă monocatenară numită ARN. Dacă ADN-ul este schița, atunci ARN este traducătorul instrucțiunilor scrise în schiță. În timpul acestui proces, ADN-ul se derulează singur pentru a putea fi replicat. ARN-ul este similar cu ADN-ul, dar conține câteva diferențe moleculare semnificative care îl diferențiază. ARN acționează ca un mesager, transportând informațiile genetice vitale într-o celulă de la ADN prin ribozomi pentru a crea proteine, care formează apoi toate ființele vii.

Cum și cine a descoperit ADN-ul

Potrivit lunadna.com, ADN-ul a fost descoperit în 1869 de către cercetătorul elvețian Friedrich Miescher, care încerca inițial să studieze compoziția celulelor albe din sânge. În schimb, el a izolat o nouă moleculă pe care a numit-o nucleină (ADN cu proteine asociate) dintr-un nucleu celular.

Deși el a fost primul care a definit ADN-ul ca fiind o moleculă distinctă, mai mulți alți cercetători și oameni de știință au contribuit la înțelegerea relativă a ADN-ului așa cum îl cunoaștem astăzi. Și abia la începutul anilor 1940 a început să se cerceteze și să se înțeleagă rolul ADN-ului în moștenirea genetică.

Meritul pentru cine a identificat pentru prima dată ADN-ul este adesea atribuit în mod eronat lui James Watson și Francis Crick, care, de fapt, nu au făcut decât să aprofundeze descoperirea lui Miescher cu propriile lor cercetări revoluționare aproape 100 de ani mai târziu. Watson și Crick au contribuit în mare măsură la înțelegerea noastră despre ADN în ceea ce privește moștenirea genetică, dar, la fel ca Miescher, cu mult timp înainte de munca lor, și alții au făcut progrese și au adus contribuții importante în acest domeniu.